i

Call for papers Revista de Arquitectura N.º 47. 

Ways of looking at architectural sustainability + FREE THEME

 

Deadline for receipt of articles:  September 10, 2024

Guidelines for authors: https://dearquitectura.uchile.cl/index.php/RA/about/submissions

Criticism to contemporary communication of architecture

Authors

Abstract

This work seeks to reflect on the current communication of architecture from the academic and professional fields. The methodology consists of asking questions, which are resolved through the contrast of concepts that sometimes are misunderstood, such as Project and architecture, image and imagination, artificial intelligence and consciousness, pornography and eroticism. In these oppositions, fundamental architectural notions such as spatiality, the promenade and the experience over time are intertwined with philosophical reflections about technology, image, or artificial intelligence. It is evident that the contemporary communication of architecture is dominated by the visual field, to the detrimento of the holistic perception of the senses, of time, imagination and the mystery that the architectural experience entails. Excessive emphasis on image, mass communication through social networks, and unawareness about technological advances have led to fading of the physical world, to the point that we have already lost contact with others, with matter and reality. It is concluded that we must not get lost in the smoke of communication, we must resist the barrage of data and information, we must regain an awareness that allows us to return to what is real, to the vivid experience of architecture.

Keywords:

Architecture, communication, image, architectural project, virtuality

References

Alba, M. I. (2013). Manos que piensan. Reflexiones acerca del proceso creativo del proyecto de arquitectura. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, (22), 196-203. https://doi.org/10.4995/ega.2013.1694

Bohórquez, J. A., Montañez, M. P. y Sánchez, W. L. (2019). El dibujo manual y digital como generador de ideas en el proyecto arquitectónico contemporáneo. Revista de Arquitectura, 22(1). 107-117. https://doi.org/10.14718/RevArq.2020.2660

Caballero, J., Lázaro, A. y Rojas, J. (2022). Aplicación del modelo didáctico 3D realidad aumentada en el aprendizaje colaborativo. Revisión sistemática. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 6(22), 276-290. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i22.335

Caetano, I., Santos, L., & Leitão, A. (2020). Computational design in architecture: Defining parametric, generative, and algorithmic design. Frontiers of Architectural Research, 9(2), 287-300. https://doi.org/10.1016/j.foar.2019.12.008

Davila, J., Oyedele, L., Demian, P., & Beach, T. (2020). A research agenda for augmented and virtual reality in architecture, engineering and construction. Advanced Engineering Informatics, 45. https://doi.org/10.1016/j.aei.2020.101122

De Saint-Exupéry, A. (2001). El principito. Salamandra. Texto original publicado en 1943.

Garduño, G. (2022). Ontología y sociedad de las “no–cosas”. Espacios Públicos, 23(58), https://doi.org/10.36677/espaciospublicos.v23i58.19937

Fraile, M. (2022). El diseño computacional: Un estudio de caso. Anales de Investigación en Arquitectura 12(1). https://doi.org/10.18861/ania.2022.12.1.3216

Han, B. (2013). La sociedad de la transparencia. Herder.

Han, B. (2021). No-cosas. Herder.

Harari, Y. (2016). Homo Deus. Penguim Random House.

Holl, S. (2011). Cuestiones de percepción. Fenomenología de la arquitectura. Gustavo Gili.

Llopis, J. (2018). Entre representación y simulación. Un cambio de paradigma en el dibujo arquitectónico contemporáneo. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, 23(34), 180-193. https://doi.org/10.4995/ega.2018.10860

Lynn, G. (2014). Greg Lynn: Archaeologist of the Digital. [Video] https://michaelblackwoodproductions.com/project/greg-lynn-archaeologist-of-the-digital/

Magritte, R. (1929). Ceci n’est pas une pipe [Pintura]. https://historia-arte.com/obras/la-traicionde-las-imagenes

Manavis, A., Kakoulis, K., & Kyratsis, P. (2023). Brief Review of Computational Product Design: A Brand Identity Approach. Machines,11, 232. https://doi.org/10.3390/machines11020232

Martínez, C., Castro, C., Rocha, D. y Nieto, I. (2020). Uso de las TIC en arquitectura: experiencia de un programa tecnólogo de la Universidad del Atlántico, Barranquilla, Colombia. Módulo Arquitectura, CUC, (25), 67-84. http://doi.org/10.17981/mod.arq.cuc.25.1.2020.03

Moreno Mansilla, L. (2005). Aprender es dibujarse en el mundo. En La formación del arquitecto, memorias del Simposio Internacional, Barcelona, Quaderns d’arquitectura i urbanisme (pp. 154-161). Autor.

Moreira, S. (26 de abril de 2021). Para quién hacemos renders hiperrealistas. ArchDaily. https://www.archdaily.co/co/960707/para-quienhacemos-renders-hiperrealistas

Neto, P., & Marum, J. (2021). Visual spaces of change. Entre lo real y lo imaginado. El papel de la fotografía y de la manipulación de la imagen en el debate crítico sobre arquitectura y el espacio público. RITA, (16), 64-77. http://doi.org/10.24192/2386-7027(2021)(v16)(05)

Oppenheimer, A., & Hursley, T. (2002). Rural Estudio. Princeton Architectural Press.

Pallasmaa, J. (2017). Los ojos de la piel, La arquitectura y los sentidos. Gustavo Gili.

Parra Bañón, J. J. (2016). Análisis y comunicación contemporánea de la arquitectura. Departamento de Expresión Gráfica, Universidad de Sevilla.

Portillo, R. A. (2021). Técnicas de representación digital aplicadas a los proyectos arquitectónicos en Nuevo León, México. Revista Científica UISRAEL, 8(3), 27-49. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n3.2021.449

Quetglas, J. (1997). Lo que no he leído. Revista de Arquitectos, (144).

Rishka, A., Nadiran A., Anisah P., & Alexander, A. (1921). A Systematic Literature Review: Learning with Visual by The Help of Augmented Reality Helps Students Learn. Procedia Computer Science, 179, 1144-1152. https://doi.org/10.1016/j.procs.2020.12.019

Sarmiento, J. (2018). Imágenes del Pabellón Alemán en la exposición universal de Barcelona. KEPES, 15(17), 205-225. https://doi.org/10.17151/kepes.2017.15.17.9

Torczyner, H. (1977). Magritte: Ideas and Images. H. N. Abrams.

Velasco, E. G., & Revelo, D. A. (2019). 3D printing: the new industrial revolution. I+ T+ CResearch, Technology and Science, 1(13), 60-71. https://revistas.unicomfacauca.edu.co/ojs/index.php/itc/article/view/itc2019_pag_60_71

Villalobos, E. (2020). El Proyecto de arquitectura y sus interesados: la participación como clave.

Módulo Arquitectura CUC, (25), 9-32. http://doi.org/10.17981/mod.arq.cuc.25.1.2020.01

Wagemann, E. y Martínez, J. (2022). Realidad Virtual (RV) inmersiva para el aprendizaje en arquitectura. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, 27(44), 110-123. https://doi.org/10.4995/ega.2022.15581

Zevi, B. (1981). Saber ver la arquitectura. Poseidón.

Zumthor, P. (2016). Pensar la arquitectura. Gustavo Gili.